Liikkuminen lasten kanssa ilman autoa

Kirjoittaja

Enni Niittykangas

Esikoistaan odottaville suunnatut luennot lapsen turvallisesta kuljettamisesta käsittelevät pääasiassa autoilua. Käymäni luennon lopuksi nopeilla lauseilla sivuttiin bussit ja linja-autot sekä pyöräily. Liikenneonnettomuuksien todennäköisyyden valossa jaottelu on täysin oikea, mutta se myös vahvistaa skeemaamme perheen mahdollisista tavoista liikkua. 

Taapero ja vauva sisarusrattaiden kyydissä
Sisarusrattailla molemmat lapset kulkevat yhtä aikaa ja mukaan mahtuu myös pieniä tavaroita

Olemme liikkuneet vastasyntyneen kanssa julkisilla ensi päivistä alkaen, emmekä ole kaivanneet autoa kertaakaan vauvan kuljettamiseen. Jyväskylän liikenteen busseihin pääsee ilmaiseksi vaunujen kanssa klo: 9–14 välisenä aikana, IC junissa vaunujen esteettömyys on huomioitu hyvin ja pyöräkärryllä pääsee nopeasti kaupungin sisäiset siirtymät. Väitän, että lapsiemme saamat liikkumisen kokemukset ovat auton turvaistuimessa kökkimistä monipuolisempia ja hauskempia ainakin, kun katson hymyileviä kasvoja pyöräillessä tai junan leikkivaunussa. Hymy voi kuitenkin hyytyä onnettomuustilanteissa nopeasti, joten myös julkisessa liikenteessä ja pyöräillessä kannattaa huomioida muutamat liikenneturvan kannalta olennaisimmat seikat.

Lasten kanssa julkisessa liikenteessä 

Emme pyöräile pikkuvauvan kanssa ennen kuin hän osaa istua ilman tukea. Tämän vuoksi vauvavuoden aikana kaupungin sisäiset siirtymät tehdään joko kävellen tai bussilla. Bussin kyydissä on suositeltavaa käyttää turvakaukaloa, koska siinä vauva pysyy tukevasti kiinni yllättävissä tilanteissa. Turvakaukaloa käytettäessä kannattaa kuitenkin muistaa, että niissä suositellaan pitämään lasta maksimissaan kaksi tuntia kerrallaan.

Liiikenneturva suosittelee turvaistuinten käyttöä myös pitkän matkan linja-autoissa. Linja-autoyhtiöt eivät niitä tarjoa, vaan matkustajalla täytyy olla turvavälineet omasta takaa. Kokemukseni mukaan linja-auton turvavyöllä turvakaukaloa ei saanut kiinnitettyä oikein, jolloin kaukalon turvallisuus heikkenee. Kaukalon lisäksi taapero tarvitsisi mukaan turvaistuimen, jota ei ainakaan saisi kiinnitettyä ohjeiden mukaisesti, joten matkustamme pidemmät matkat aina junalla. Junassa voi olla vapaammin, mutta myös sen kyydissä tulee varautua äkkijarrutuksiin ja isompii heilahteluihin raidevaihdoksissa. 

Lapsi istuu sisarusrattaissa. Lapsi ylätasolla ja vauvan koppa rattaiden alatasolla.
Autoton perhe pääsee liikkumaan vaivattomasti sisarusrattaiden avulla julkisessa liikenteessä

Liikenneturva pyöräillessä lapsen kanssa

Lapsen kanssa pyöräilyä ei suositella ennen kuin lapsi osaa istua ilman tukea. Tieliikennelain mukaan kuljetettaessa matkustajaa polkupyörällä tai pyörän perävaunussa tulee pyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta ja alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettamisessa on käytettävä siihen soveltuvaa istuinta.

Taakse sijoitettava lastenistuin on vähentänyt lasten alaraajavammoja verrattuna aikaan, jolloin lapset matkustivat vain tarakalla. Tämän vuoksi on suositeltavaa käyttää lastenistuinta tavallisen sekä pitkäperäpyörän kyydissä. Takarenkaan suojaa kannattaa käyttää pitkäperäpyörässä myös isompien lasten ollessa kyydissä.

Olennaisinta pyöräillessä on varmistaa näkyvyys valoin, värikkäillä vaatteilla tai viirillä. Pyöräkärryn neonoranssi viiri voi huvittaa, mutta se lisää näkyvyyttä erityisesti kinosten ja pensasaitojen takaa. Liikenteessä ennakoidaan helposti ja näköesteiden vuoksi autoilijat eivät osaa arvata, että pyörään on kiinnitetty myös perävaunu. Pimeällä kuljettaessa kärryssä tulee olla oma takavalo. 

Viiri parantaa pyöräilijän ja pyöräkärryn näkyvyyttä, kun kyydissä on maailman arvokkain lasti

Onnettomuustilanteiden varalle on hyvä varmistaa, että pyöräkärryssä ja laatikkopyörässä on toimivat turvavyöt ja parhaillaan viisipistevaljaat, jolloin lapsi pysyy istuimessaan vaikka kärry lennähtäisi ympäri. Pyöräkärryissä työntöaisan voi usein kääntää ajon ajaksi kärryn päälle, toimien extra suojakaarena. Pienempien horjahdusten varalle olisi tärkeintä valita sellainen pyöräkärry joka pysyy pystyssä, vaikka kuljettajan pyörä kaatuisi. 

Liikenneturva suosittelee myös pyöräilykypärän käyttöä. Itse suosittelen sen lisäksi huolellista liikennekäyttäytymistä. Me emme käytä lapsella kypärää pyöräkärryn kyydissä, koska kärryssä on tukevat suojakaaret ja istuimissa ei ole huomioitu kypärän tarvitsemaa tilaa. Kypärä muutti taaperon istuma-asentoa ja nukkuessa leuanalushihna näytti liian jännittävältä. Vöiden ollessa oikealla kireydellä lapsi ei pääse heilumaan istuin tilassa, esimerkiksi ikkunoita vasten. Jokainen tekee kypärän käytöstä omat päätöksensä, mutta suosittelen sitä varsinkin silloin, kun lapsen pää on alttiina osumille taka- tai etuistuimessa, pitkäperä- tai laatikkopyörässä. 

Lue lisää
Lue lisää
Instagram
YouTube
5 turhinta ekotuotetta

5 turhinta ekotuotetta

Alennusmyynnit voivat saada ostohimojen valtaan myös ekokaupoilla. Lue kokemuksia viidestä turhimmasta eko-ostosta, joihin olen sortunut.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *