Pienen lapsen kuljettaminen pyörällä

Kirjoittaja

Enni Niittykangas

Lasta voi kuljettaa pyörällä pyöräkärryn lisäksi: laatikkopyörällä, pitkäperäpyörällä, taka- tai etuistuimella, taittoistuimella tai peräpyörällä. Vaihtoehtoja löytyy ja eri pyörien hyödyt vaihtuvat lapsen kasvaessa, mutta pienimpien lasten kuljetuksessa vaihtoehtoina on lähinnä pyöräkärry, laatikkopyörä tai istuimet. Seuraavaksi niiden plussat ja miinukset.

Merida maastopyörä ja Burley peräkärry pehmustetuilla lasten istuimilla vasten graffittiseinää
Pyöräkärryn kyytiin mahtuu parhaillaan kaksi lasta ja takatavaratilaan kaksi isoa pussillista ruokaostoksia.

Pyöräkärry

Pyöräkärryn hyötyjä summasin edellisessä postauksessa, kun kerroin siitä, miksi me valitsimme pyöräkärryn. Heikkouksia siitäkin löytyy eikä se ole paras vaihtoehto kaikille. 

Kärryä haaveillessa kannattaa muistaa, että sen käyttöikä on yllättävän lyhyt. Burleyn sivuilla sanotaan, että lasta voi kuljettaa kärryssä 6 vuotiaaksi saakka. Tämä on kuitenkin aika toiveikas arvio, koska samaan aikaan he antavat suositus pituudeksi max. 105 cm. Keskikäyrällä kasvavalla pojalla 105 cm pituus saavutetaan noin 4 vuotiaana. Erityisesti kahden lapsen kohdalla matkustusmukavuus voi heiketä yllättävänkin nopeasti.

Pyörävaunua harkitessa on olennaista myös tarkastella kriittisesti omaa pyörää. Onko jarrutusteho turvallinen? Jaksanko pyöräillä keveästi myös talvella? Esimerkiksi 600€ pyöräkärryn hinta voi nousta nopeasti, jos tallista ei löydy valmiiksi pyörää, jolla yli 25kg pyöräkärryn vetäminen käy mukavasti. Käytän maastopyörää, koska muutoin cyclocrossini heikot levyjarrut täytyisi vaihtaa hydraulisiin, jotta jarrutusteho olisi riittävä. Vaihteet eivät ole myöskään tarpeeksi pieniä, joten en jaksaisi vetää kärryä ylämäessä. Joutuisin turvautumaan sähköavusteeseen ja näillä remonteilla 600€ pyöräkärryn hinta on voinutkin kivuta lähemmäs 3000€. Jos samat muutokset tai uuden pyörän osto tulee vastaan myös puolisolla alkaa laatikkopyörä tuntuakin jo hyvän hintaiselta, vaikkakin oman pyörän panostuksesta hyötyy myös silloin, kun pyöräilee ilman kärryä. 

Kärryä haaveillessa kannattaa muistaa,
että sen käyttöikä on yllättävän lyhyt

Pyöräkärryn plussat ja miinukset

+ Voidaan vaihtaa pyörästä toiseen helposti adaptereiden avulla, jolloin kuljettaja voi käyttää aina omaa pyörää.
+ Monikäyttöisyys. Lasten kuljettamisen lisäksi sillä voidaan kuljettaa kauppaostokset ja pieniä kuormia tavaraa.
+ Osassa malleja mahdollisuus säätää lapsen istuma-asentoa, esimerkiksi penkin kallistuksen avulla.
+ Lapsi hyvässä sään suojassa 
+ Turvallisuus, koska kärryt on suunniteltu pysymään pystyssä vaikka kuljettaja kaatuisi.

– Paljon hajoavia osia, joista muovi-ikkunoiden rikkoutuminen ärsyttävintä. Lisäksi kosteassa ulkotilassa on vaarana, että suojakangas tai istuinpehmusteet voivat homehtua. 
– Vuorovaikutus lapseen vaikeaa. 
– Voi vaatia muutostöitä tai uuden pyörän hankintaa
– Yllättävän lyhytikäinen, joskin säilyttää melko hyvin jälleenmyyntiarvonsa.

Nainen ajaa pyörällä perässään Burleyn pyöräperäkärry
Pyöräperäkärryn kanssa pyöräilyä.

Laatikkopyörä

Laatikkopyörä on pitkäikäinen vaihtoehto.  Se toimii myös ilman kattoa siinä vaiheessa, kun pyöräperäkärryssä lapsen pitäisi istua jo kumarassa. Lisäksi, vaikka lapset eivät laatikossa enää viihtyisikään on pyörällä käyttöarvoa edelleen tavaroiden kuljettamisessa.

Liikenneturva ei aseta laatikkopyörän käytölle enää erillisiä paino- tai pituusrajoituksia, mutta lapsia saa olla kyydissä vain turvavöitä vastaavamäärä. Muilta osin on suositeltavaa noudattaa valmistajien ohjeita.  Laatikkopyörän valmistajat ilmoittavat, esimerkiksi paljonko pyöränrunko kestää painoa kuljettajan kanssa. Tämä vaihtelee n. 150kg-275kg.

Laatikkopyöriä saa myös 2 tai 3-renkaisina. Kaksirenkaiset vastaavat ajo-ominaisuuksiltaan enemmän tavallista pyörää, mutta laatikoiden tilavuudet ovat usein pienempiä. Kaksipyöräisissä laatikoiden leveydet ovat n. 44-67 cm verrattuna esimerkiksi pyöräperävaunuun joiden istumaleveydet ovat 54-70 cm. Kapeimpiakin malleja kaupataan usein kahden istuttavina, vaikka käytännössä niihin sopii vain yksi lapsi. Laatikon pituuden salliessa toinen kannattaisi sijoittaa istumaan ennemminkin vastapäätä. Toki lapsen hartioiden tullessa laatikon reunojen ulkopuolelle istumaleveyttä saadaan lisää toisin kuin pyöräperäkärryssä. 

Kaksi lasta istuu laatikkopyörän kyydissä kirsikkapuun katveessa
Lapset mahtuvat hyvin kolmirenkaisen laatikkopyörän kyytiin.

Laatikkopyörän plussat ja miinukset: 

+ Turvallisuus. Pyörä on suunniteltu raskaiden kuormien kuljetukseen, joten siinä on huomioitu riittävä jarrutusteho ja rungon kantavuus.
+ Monikäyttöinen, koska soveltuu kätevästi myös tavaroiden ja kauppaostosten kuljetukseen.
+ Isojen kuormien kantavuus. Osalla kolmipyöräisiä malleja voidaan kyyditä jopa neljää lasta.
+ Pitkä käyttöikä, koska soveltuu myös pidempien lasten kuljetukseen.
+ Säänsuoja ja kestävät laatikot. Laatikoihin on saatavilla lisäosia, jotka pitävät sateen ja viiman loitolla. Laatikot myös kestävät lapsen potkut ja iskut pyöräkärryn muoviseinämiä paremmin.

– Isommat huoltokustannukset. 
– Vaatii paljon säilytystilaa. Monet säilyttävät myös ulkona sadesuojan alla, mutta hintaan suhteutettuna riski, että pyörä voi kärsiä säiden vaihtelusta voi olla kuumottavaa.
– Eri pituisten kuljettajien vaatimat säädöt. Esimerkiksi istuimen pikalinkku on kätevä lisä, jos istuimen korkeutta täytyy säätää aina kuljettajan vaihtuessa.
– Kapea istumaleveys erityisesti kaksi pyöräisissä malleissa.
– Huono säädettävyys lapsen tarpeisiin. Lastenistuimia ei voi kallistaa ja jousitus vain harvoissa malleissa.
– Hinta. Varsinkin sähköiset laatikkopyörät maksavat uutena käytetyn henkilöauton verran.  Joskin autoon verrattuna ilman tieliikenne/vakuutus/bensa yms. maksuja se maksaa itsensä takaisin lähes vuodessa.

Äiti hymyilee pyörän kanssa lapselleen, joka istuu takatarakalla lastenistuimessa
Lapsi matkustaa takatarakalle laitettavassa lastenistuimessa vaivatta.

Lastenistuin

Takatarakalle laitettava lastenistuin on usein suunniteltu taaperoikäisestä ylöspäin. Istuinta valitessaan kannattaakin huomioida, että lapsen paino ja koko vastaavat istuinvalmistajan ohjeita. Pienenkin lapsen tulisi saada tuki jaloille, joka kannattaa varmistaa säädettävien jalkaosien avulla.

Eteen sijoitettava lastenistuinon suunniteltu usein pienemmille lapsille ja siinä vuorovaikutus onnistuu vaivatta. Taaperoikäisille ja sitä isommille on myös saatavilla eteen laitettavia pyöräpenkin kaltaisia istuimia, jolloin lapsi pitää kiinni ohjaintangosta. Niissä ei kuitenkaan ole istuimien tavoin turvavöitä, joten ne soveltuvat paremmin silloin, kun impulssit eivät houkuttele hyppäämään pois liikkuvasta kyydistä.

Eteen sijoitettava lastenistuin suunniteltu pienemmille lapsille ja siinä vuorovaikutus onnistuu vaivatta.

Lasten takaistuimen jalkasäätöjen kiristys
Lapsen tulisi saada tuki jaloilleen istuessaan pyörän takaistuimessa.

Lasten istuimien plussat ja miinukset:


+ Koko. Pyöräperäkärry ja laatikkopyörä vaativat huomattavasti säilytystilaa ja mitoitusta mahtuakseen, esimerkiksi pyörävaraston ovesta. Lastenistuin kulkee huomaamatta pyörän kyydissä.
+ Keveys. Takaistuimen voi jättää kiinni pyörään vaikka lapsi ei olisikaan kyydissä, koska se ei menoa hidasta.
+ Vähän hajoavia osia. Siinä missä pyöräkärryn ja laatikkopyörän kanssa saa varoa muovisia ikkunoita, vetoketjuja ja kiinnikkeitä, ei istuimessa ole niistä haittaa.
+ Aikuisen käsien välissä vuorovaikutus ja liikennekäyttäytymisen oppiminen, kun lapsi voi osallistua ajamiseen pitäessään kiinni ohjaustangosta ja näyttää apuna, esimerkiksi suuntamerkkiä. 
+ Hinta. Edullinen verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

– Lapsi säiden armoilla, vaikkakin näihinkin on saatavilla myös omia sadeviittoja.
– Etuistuin ei ole passeli kaikille tai kaikkiin pyörämalleihin. Jos kuljettaja haluaa  nojautua eteenpäin, esimerkiksi jyrkässä ylämäessä voi ajaminen tuntua vaikealta.
– Vie säilytystilaa. Takatarakalle sijoitetun istuimen kanssa ei voi käyttää pyörälaukkuja kuin edessä, koska säilytystila tarakalta katoaa. Lapsen turvallisuuden ja matkustusmukavuuden vuoksi kuljettajalla ei voi olla selässään myöskään reppua.
– Turvallisuus. Pyörän kaatuessa lapsi kaatuu mukana. 

Lue lisää
Lue lisää
Instagram
YouTube
Autojen lisääminen ei elävöitä keskustaa

Autojen lisääminen ei elävöitä keskustaa

Kaupunkien kehityshankkeet edistävät yhä autoilua vaikka lukuisat tutkimukset osoittavat toisin. Katso kuvasarjat lisääkö sinun mielestäsi autojen määrä viihtyisyyttä?

2 Kommentit

  1. Noora

    Hei,

    Kiitos, hyvä ja hyödyllinen postaus!

    Pakko kommentoida mekaanisten levyjarrujen tehoon liittyen, kun tuli hankittua peräkärry jota vedän cyclocrossilla, jossa kyseiset jarrut. Nimittäin sitä jarrutustehoa voi saada lisää ilman, että tarvii päivittää hydraulisiin jarruihin. En toki tiedä sun pyörän ja jarrujen tarkempia speksejä, mutta omassa pyörässä jarrutusteho lisääntyi huimasti, kun vaihdoin orgaanisista jarrupaloista metallisiin ja vielä jarruvaijerit uusiin ja säädöt jiiriin. Lisäksi jarrumalleissakin on eroa eli vaihto parempiin mekaanisiin tulee yleensä halvemmaksi kuin hydraulisiin päivittäminen (koska jarrukahvatkin pitäis uusia).

    Ja rataspakkapäivityksillä voi vaikuttaa vaihteiden välityksiin pienellä rahalla. Rattaat kun on muutenkin kuluvia osia, joten jos tekee vaihdoksen kun vanhat on vaihtokunnossa, niin ei edes tule ylimääräisiä kustannuksia.

    Toki kärryä voi mainiosti sillä maasturillakin vetää, mutta halusin vain tuoda esiin, että yllättävän pienillä ja edullisilla muutoksilla voi myös sitä cyclon soveltuvuuttakin vetohommiin lisätä. 🙂

    Vastaa
    • Enni Niittykangas

      Hyviä vinkkejä! Juurikin näin!

      Jarrukahvojen vaihto todellakin nostaisi jarrujen hintaa eniten. Mies veti cyclocrossilla viime vuoden ja hän selvisi myös nuilla avuilla, mutta jarrujen jäätyminen talvella lisäsi epävarmuutta. Ylämäet alkoivat myös hapottamaan lumisemmilla keleillä. Rataspakan vaihdolla voisi säätää jonkin verran, mutta saadakseen maastopyörään verrattavan välityksen, niin se vaatisi jo enemmän fiksailua, koska maantie- ja maastosarjat eivät aina toimi yhteen. Mutta rattaiden logiikkaa ymmärtävälle se ei varmasti olisi homma eikä mikään. Joku jakoikin tähän instagramissa aikoinaan ”laita 3 prikkaa ja 2 prikkaa toiseen väliin, niin pitäisi toimia” vinkkejä 😀

      Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.