Raskaana pyöräily

Kirjoittaja

Enni Niittykangas

Olen pyöräillyt molempien raskauksieni ajan ympäri vuoden. Pyöräily raskausmahan kanssa aiheuttaa hämmästelyä ja mies huomaa kääntyvät katseet, kun pyöräilen hänen seurassaan. 

Ensimmäisen raskauden aikana neuvolalääkäri ihmetteli, että jatkanko todella pyöräilyä, vaikka tarkastus on suurin piirtein raskauden puolivälissä. Nyt en ole ottanut aihetta puheeksi ja vielä näin 32. raskausviikolla viikon ruokaostokset siirtyivät vaivatta kotiin ilman sähköavustetta. Huomioitavaa on, että tekstissä käyn läpi vain omia kokemuksia raskauden aikaisesta pyöräilystä liikkumismuotona, en kuntoiluna tai aktiiviharrastajana (kuten maantie-, maastopyöräily tai spinning).

Enni raskaana seisoo pyörän kanssa kesällä puistossa.
Pyöräilyä on suositellaan raskausajan liikuntamuotona.
Kauppakärryt lastattuna täyteen ruokaa. Vieressä ostokset pakattuna pyörän kyytiin. Pyörälaukkuihin ja pyöräkärryn takatilaan.
Raskaana voi saada kulkemaan viikon ruokaostokset myös ilman lastipyörää ja sähköjä, kun on riittävän pienet välitykset eli vaihteet.

Onko raskaana pyöräily turvallista?

Raskauden aikaisissa liikuntasuosituksissa pyöräily on mainittu sopivaksi liikuntalajiksi raskaana oleville, joten pyöräilyä ei kannata vähentää, jos se on ollut käytössä aikaisemminkin. Raskauteni etenee normaalisti eikä pyöräily aiheuta kipua tai huonovointisuutta. 

Sitkeästi elävä myytti on, että äidin syke ei saisi nousta yli 140 lyöntiin/minuutissa. Ensimmäisessä raskaudessa luvut vilahtelivat mielessäni ja talutin herkästi raskaampia mäkiä (joita Jyväskylässä riittää). Sykelukemat ovat kuitenkin peräisin ensimmäisistä raskaudenaikaisista liikuntasuosituksista, jotka on julkaistu Yhdysvalloissa 1985.  Nykysuositusten mukaan kohtuutehoista liikuntaa on turvallista ja suositeltavaa jatkaa koko raskauden ajan. Liikuntasuorituksen raskauden arviointiin ei tarvita sykemittaria vaan oma kokemus riittää. Esimerkiksi se, että pystyy puhumaan liikuntasuorituksen aikana. 

Mihin kiinnitän huomiota raskaana pyöräillessä?

Raskaana ollessani kuuntelen tarkemmin kehoani. Jos hengästyn, niin kevennän vauhtia tai talutan raskaimmat osuudet. Toisinaan sikiö voi liikkua sellaiseen asentoon, että lonkkaan tai kylkiluihin tuntuu painetta, johon auttaa asennon vaihtaminen. Supistuksia en yleensä ottaen tunne pyöräillessä, mutta kävellessä melko herkästi. Supistuksia ei kannata provosoida ja jos ne muuttuvat säännöllisiksi tai kivuliaiksi, liikunta on keskeytettävä. 

Tilanteita joissa kohtu joutuu voimakkaaseen hölskyvään liikkeeseen ei myöskään suositella. Sen vuoksi olen jättänyt alkuraskauden jälkeen maastopyöräreitit rauhaan ja pyrin kiertämään voimakasta tärinää aiheuttavat osuudet, kuten mukulakivikadut toisaalta.

Enni nousemassa pyörän selkään.
Raskausaikana pyöräilyn rasittavuuden arviointiin riittää omat tuntemukset, esimerkiksi että pystyy puhumaan samalla.

Sopiva ajoasento saattaa vaihtua monesti raskauden aikana. Tarkkailen, että painopiste pysyy istuinluiden päällä eikä nojaudu liiaksi eteen. Alkuraskaudessa housut saattoivat aiheuttaa painetta alavatsalle, jolloin joutui avaamaan housun napit tai vetoketjun, mutta vaihtaessa jo varhain joustaviin raskaushousuihin tästäkin vaivasta pääsi.

Nyt viimeisellä kolmanneksella vatsan huomaa herkemmin ja toisinaan joutuu suoristamaan selkää tai ajamaan hetken seisaaltaan. Nämä ovat kuitenkin asioita, joihin kiinnittää huomiota myös perusarjessa eivätkä ne ole mitenkään erityisiä.

Pelottaako pyöräily raskaana?

Ei, enemmän voisi pelottaa autoilu. Autossa kolaririski on korkeampi ja lantiovyötä ei ole suunniteltu raskaana oleville. Asentoa ei pääse vaihtamaan yhtä helposti kuin pyöräillessä, jolloin pitkä autossa istuminen loppuraskaudessa vaikuttaa heikentävästi verenkiertoon. Turvatyynyt ja ajoasento täytyy säätää oikein ennen liikkeelle lähtöä. Mielelläni istunkin takana ja automatkan jälkeen voin huokaista helpotuksesta. 

Pyöräillessäkin huolet liittyvät lähinnä liikenneolosuhteisiin. Risteyksissä katson tuplasti tarkemmin ja valitsen mielummin reitin, jossa voin ajaa pyöräilyyn suunnitelluilla osuuksilla. Pyöräretket, joissa pitäisi ajaa maantien reunassa saavat nyt odottaa, vaikka tiedän etteivät riskit yhtäkkiä kasva korkeammiksi. 

Enni hymyilee kameralle raskausviikolla 32, kun hän on pyöräilemässä
Raskaana pyöräilyyn ei liity sen suurempia riskejä kuin mihinkään muuhunkaan kulkemismuotoon.

Miten pitkään raskaana voi pyöräillä?

30. Raskausviikon jälkeen tunnustelen tarkemmin miltä tuntuu. Edellisessä raskaudessa pyöräilin vielä pari päivää ennen synnytystä ja palasin satulaan hiukan ennen jälkitarkastusta. Se mihin asti kuljen pyörällä määräytyy taas täysin kehon tuntemusten mukaan tai sen, onko pyörälle ylipäätään tarvetta.

Lue lisää raskausajan liikuntasuosituksista täältä.

Lue lisää
Lue lisää
Instagram
YouTube

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *